måndag 21 september 2015

Den där Otto

Dieter är inget för mig, det här ni säkert märkt. Jag tror på balans, inte på förbud. Jag tror inte heller på spöken, ödet eller "något större" Jag tror däremot på Ottolenghi. Och är därmed benägen att ge mig på #ottlenghidieten. Iallafall om det smakar så ljuvligt som det gjorde på vår matbloggsträff hos Johanna i tisdag. Hallelujah! Praise the Yotam! Jag tolkade honom på detta vis. Originalreceptet hittar du här.

Matvetesallad med paprika, feta och grönkål
8 bufféportioner

2 1/2 dl matvete
2 grillade paprikor
3 salladslökar
2 nävar hackad grönkål
2 små morötter
150 gram fetaost
1/2 dl strimlad färsk basilika

dressing
saft av 1 citron
4 msk olivolja
1 msk honung
1/2 tsk malen kryddpeppar
1/2 tsk rökt paprikapulver
1 riven vitlöksklyfta
1/2 tsk salt

Gör så här
Koka matvetet och låt svalna. Riv paprikorna i bitar, skiva löken och morötterna tunt. Blanda ihop vetet med alla grönsaker, basilika och bryt osten i bitar. Vispa ihop dressingen och blanda väl. Ät!

 
Till höger om salladen kan ni skymta en himmelsk fikon- och getosttart med citronglasyr(!). Den blev min favorit under kvällen och den hittar ni här. Är det för övrigt någon som vill köpa presenter till mig så vill jag tipsa om Plenty och Plenty more. Den här, Mera Vego, går också bra. Tack på förhand, väl mött och allt gott. /K


18 kommentarer:

  1. alltså... ALLT var så gott! ottolenghi, sicken kille! han borde få komma och vara med på våra matbloggar. han kan väl knappast ha nåt bättre för sig?

    SvaraRadera
  2. Denne Otto alltså, varför har vi aldrig hört eller sett till honom tidigare? Vem har hittat honom och hur? Spänningen och mystiken är olidlig! Hans mat låter i alla fall fantastiskt smarrig.
    Kram på sej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att ge sig in i otto-djungeln!

      Radera
  3. gahhh heja Otto mums : ) fina Kim : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Åh, alltså. Vilken kväll det var! <3

    SvaraRadera
  5. Jag såg rubriken och bara: Otto?! Mmmm... Ris-otto. Eller kanske havre-otto? Men den här Otto verkar inte heller så dum :9

    SvaraRadera
  6. Jag tror att du kan utöka önskelistan med Jerusalem och senaste tillskottet Nopi med! Har den senare men måsteinförskaffa Jerusalem! Härligt tema förresten! Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, vad blir inte gott när man tillsätter grönkål liksom? Presenter är bra. Och snart är det jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jul är lika med ännu mer grönkål!

      Radera

Related Posts with Thumbnails