fredag 9 maj 2014

Det är okej

Ibland är inte allt bra. Ibland är man sorgsen och vilsen. Ibland luktar ens fisar inte hallon och bakom rosévinsglaset i motljus döljer det kanske sig ögon fyllda med tårar. Men vet ni, det är okej det också. Det måste det få vara. Det kommer bli bra och till och med bättre.

Det jag brukar remittera mig själv, och det brukar hjälpa, är följande behandling: 1. vänner 2. god mat. Som till exempel en matbloggsträff i Kortedala där man tar med sig en brödsallad från Mellanöstern.

Fattoush på mitt sätt
2 tannourbröd (eller liba- eller pitabröd)
olivolja
malen sumak

1/2 huvud krispsallad
1/2 gurka
5 små tomater
1 gäng rädisor
1 färsk lök
1 näve valnötter
1 stort knippe bladpersilja
1 kruka färsk mynta

färskpressad citronsaft
olivolja
svartpeppar
malen sumak
vitlök

Gör så här
Sätt ugnen på 250 grader. Klipp eller rivbrödet i mindre bitar. Doppa i olivolja och lägg på bakplåtpappersklädd plåt. Strö över salt och sumak (som alltså är ett bär som torkats och malts och används för sin syrlighet). Baka i ugnen i ett par minuter, till bröden är kripsiga utan av bli brända. Låt svalna.

Riv sallad, strimla persilja och mynta. Ta bort kärnhusen på tomaterna och gurkan och skär i mindre bitar. Skiva rädisor och finstrimla löken. Vänd runt alltsammans, inklusive brödet och nötterna, på ett stort fat. Gör en dressing på olivolja, pressad vitlök, saft från en citron, malen svartpeppar och ett par kryddmått sumak. Smaka dig fram. Ringla över salladen - och ÄT. Om det är något av det fräschaste, krispigaste och godaste ni ätit i år? Diskutera i smågrupper (Facit: ja).


Jag tar inga risker i behandlingen utan jag plockar fram det tunga artilleriet: I morgon tar jag med mig halvåtta-gänget på spa. Jag har blivit inbjuden att spendera ett dygn på Vann vid Gullmar'n och vem skulle tacka nej till det? Mer vänner och mer mat - snart ska jag nog vara botad. Hej och puss.

17 kommentarer:

  1. Kram kram och jag hoppas att du repar dig snart. Tror absolut att både vänner och SPA kan fixa det mesta! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Ja, kära Russin, så är det verkligen. Ledsen gubbe på det. Hörde från Pernilla att ni hade det fint på MBT. Önskar jag kunde varit med, men nästa gång - när mitt liv ter sig lite mindre upp och ner - ses vi ju. KRAM!

    SvaraRadera
  3. STOR KRAM! och tack för senast! <3

    SvaraRadera
  4. Visst är det så, men det är ändå inget vidare just då man känner så, kram på 're!

    Apropå sumak så är det fantastiskt gott på periskt ris, åh, nu blev jag sugen på kebab kobide :-)

    <3 <3

    SvaraRadera
  5. Kram till dig! Jag känner igen det där, men utan regnmoln skulle man inte kunna vara en solstråle ibland heller. Tur att du kan formeln för att locka fram solen. Den där salladen var synd att missa, jag får prova den hemma istället. Hoppas att du har det ljuvligt på Vann!

    SvaraRadera
  6. Skönt att det är okej i alla fall och inte helt nattsvart. Hoppas att dina kurer och behandlingar hjälper dig över på den bättre sidan igen. Stor kram.
    Din sallad låter super! Jag hade mer än gärna varit med på er MBT och mumsat god mat från Mellanöstern och annat håll. En massa gott som vanligt.

    SvaraRadera
  7. Så sant finis, hoppas du får en underbar sommar. Matbloggsträffen verkar ha varit en höjdare på alla sätt varm kram och tack för support ang loppen : ) ♥ Sofia

    SvaraRadera
  8. Kramar i stora lass, Kim! Hoppas helgens behandling funkat bra för dig. Jag vet att din Fattoush iaf bättrade på mitt liv några snäpp. Behövs knappast smågrupper för att diskutera den, jag slår på stortrumman direkt!
    Kanske kan vi ta en kväll på Bengans fik snart och bättra på livet ytterligare?

    SvaraRadera
  9. Åh, kramar på dig! Vänner och spa låter som en fantastisk fortsättning på behandlingen. :) Tack för senast, det var toppen och sin sallad ska jag helt klart försöka återskapa till sommarens grillfrossor, tror att den kan bli en hit.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Spa - god mat och vänner på samma ställe. Det torde göra susen :) Kram!

    SvaraRadera
  11. Stor KRAM, Kim! Men du har ju helt klart receptet på den bästa kuren klart för dig! Hoppas helgens spahelg gjorde susen. Och Fattoush är tokgott! :) Kram

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för alla kramar mina vänner. Det känns genast ganska så mycket bättre!
    Så, schas iväg med er och laga Fattoush!

    SvaraRadera
  13. Låter som du har bästa meducinen på gång och det verkade ju som den och SPAet gjorde ett bra jobb.
    Men det ska vi säga dej, den dagen våra fisar lukta hallon... då söker vi hjälp!

    Kramar på dej

    SvaraRadera
  14. Så är det. Att du är så klok och fantastiskt duktig på att sätta ord på allvar med glimten i ögat och lite humor, alltså. Humor är en bra ingrediens också när det är lite tufft. Mat, vänner, spa och hela tjottabaletten - det är bra grejer mot tårar, både som förebyggande och akut. Vi ses snart fining.

    Puss & kram

    SvaraRadera
  15. Pö! Ibland är det så, tur att du har en supersallad som vapen, denna kommer jag lägga på minnet, grymt god! Hoppas det kändes bättre efter spa helgen och den goda maten ;) själv kände jag mig upplyft..

    SvaraRadera
  16. Ja. Mat och vänner är absolut två av de största glädjeämnena i livet. Den där salladen var så förbaskat god! Hoppas ni hade en härlig helg på spa. Kan inte tänka mig något annat.
    Nästa gång tar vi ett rosa tema och dricker rosé tycker jag!:)

    SvaraRadera
  17. Ni är för goa allihopa. Kram på er!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails