tisdag 20 mars 2012

Sushi

Sushi, sushi, sushi. Kommer man om några år fram till att det finns något läbbigt skadligt ämne (tänk akrylamid) i sushi, ja då kommer jag ligga risigt till. Jag måste ha sushi, iallafall två gånger i veckan.

Det första mötet med sushi, det föll inte speciellt bra ut. Men det väckte något form av sug ändå. Så jag testade en andra gång, och sedan var jag fast. Har hört från flera om liknande ingångsprocedur. Vad är det med sushin som gör det?

Ingefäran, riset, soyan, fisken. Allt i ett, och ljuv musik uppstår. Svårt att förklara. Vad jag däremot vet är att det är en perfekt lunch, middag eller snack. Att det är hyfsat kalorisnålt jämför med annan snabbmat. Att det är beroendeframkallande. När min sushi-ometer är nere på noll, då bör du hålla dig undan.

Men alla gillar ju inte sushi konstigt nog, det handlar väl ofta om den råa fisken gissar jag. Och ibland vill man ju ha något varmt i magen. Då gör du ju givetvis såhär:

Sushi för känsliga
1 port

1 bit laxfilé
wasabipulver
sesamfrön
1 portion kokt jasminris
inlagd ingefära
soya
edamamebönor

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda wasabipulver med vatten enligt anvisningarna. Låt stå någon minut. Bred på wasabipasta (så mycket du vågar) på laxen, och vänd ovansidan i sesamfrön. Baka i ugnen i en kvart. Koka edamamebönorna i tre minuter, låt rinna av.

Servera laxen med ris, ingefära, bönor och en skvätt soya.


Kanske kan denna rätt vara inkörsporten till riktig sushi? Mamma, antar du utmaningen?

16 kommentarer:

  1. jag har också hört jättemånga som sagt så om sushi, att de inte alls gillade det först men sen började älska det. själv gillade jag det inte ens så pass att jag velat testa igen. fast å andra sidan var det många år sen, så det kanske är dags att ge sig på en re-match.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Men med risken att du är fast.... säg inte att jag inte varnade dig.

      Radera
  2. Här var köket delat under en lång tid, Anki tossig i sushi medans Håkan inte alls delade de varma känslorna för den råa firren. Men i somras så förändrades hans smak plötsligt och nu äter vi det med samma glädje båda, fast kanske inte två gånger i veckan:)
    den varma sushivarianten låter mycket god, men edamamebönor har vi fortfarande inte provat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick jobba med Michael ett tag också, men nu är han på samma nivå! Edamamebönor tror jag finns frysta från Findus numera.

      Radera
  3. ja jag provar gärna om du lagar till det kram mamma!

    SvaraRadera
  4. Jag är som du och älskar sushi, men äter det inte lika ofta som förr, dels för att det är dyrare i London och dels för att så många sushiställen inte håller måttet (enligt mig). Trist, men jag äter ordentligt när jag väl äter det... :)

    Perfekt med en nybörjarvariant ju! Jag har faktiskt lyckats lura i både mamma och pappa sushi. De gillade det men kunde inte riktigt förstå hur man kunde äta bara det till middag, de såg det mer som en förrätt eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har allt sett det däringa Tsunamistället som du rapporterar om. Det står högt på listan när det blir besök i London.

      Förstår deras tanke lite, har inte ätit det som förrätt, men tror det kan funka utmärkt.

      Radera
  5. @Russin-mamman, nu måste du anta utmaningen, det där låter som en perfekt inkörsport till sushiträsket!

    SvaraRadera
  6. <3 Jag vill önska sötaste dig en kanon fin torsdag <3
    KRAM i massor!!!!

    SvaraRadera
  7. Sushi älskas av min make... jag tycker om det men då ska den vara veg dvs med avokado, gurka etc i. Fast det kanske är fusk sushi?

    Edamamebönor har jag inte testat så det får jag def undersöka närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej veggiesushi tycker jag är ett alldeles utmärkt alternativ, brukar äta det ganska ofta.

      Bönorna är mycket trevliga.

      Radera
  8. Sushi för känsliga är ju det gulligaste jag hört på hela dan! <3

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails