fredag 16 juli 2010

Fikon är portade i vårt kök!

I januari var Michael och jag på ost- och vinprovning. Där träffade vi ett kärlekspar och bestämde oss för att bli polyamorösa. Dessa två karaktärer figurerar under namnen grönmögelost och portvin. Vilken grej!

Givetvis löpte jag snarast till Systembolaget och inhandlade en styck flaska portvin som placerades väl synlig i köket. Där har den stått sedan dess och samlat damm i ordens rätta bemärkelse. Men inte nu längre! Jag korkade upp den efter jobbet idag och kokade en fikonmarmelad.

Fikonmarmelad
250 g torkade fikon
3 dl rött portvin
1 dl ljust muscavadosocker

Gör så här
Skär fikonen i bitar, några grova, andra mindre. Släng stjälken. Lägg dem tillsammans med sockret och portvinet i en kastrull. Låt koka på svag värme tills den liknar en marmelad, det tar ungefär 20 min. Undertiden kan du ställa in din glasburk i ugnen på 100 grader i ca 15 min för att sterilisera den. Låt de båda svalna och häll sedan upp marmeladen på burken. Kanske inte billigare, kanske inte smidigare än att gå till Hemköp, men jäkla mycket godare till ostbrickan!

Marmeladen håller i kylskåp ungefär två veckor och en sats blir två stycken små syltburkar a 2 dl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails