torsdag 24 juni 2010

En fantastisk symbios

Avokado - denna fantastiska skapelse. Jag ska någon gång skriva en ode till denna frukt (är det en frukt? grönsak? Johanna - do your thing).
Hoummos - kan jag äta non-stop.

En kombination av dessa två gudagåvor kan inte gå fel. Till morgondagens grill kommer denna gucka serveras. Hoppas bara den håller sin avokadogröna färg och inte antar den oaptitliga gråbruna tonen som guacemolen (också en underbar röra!) gör efter en natt i kylen. Hörde att man skulle lägga kärnan i sin guacemole för att den inte skulle mörkna. Testar detta och rapporterar (vid lyckad expedition under "husmorstips").

Avokadohoummos
6 pers

1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
saft av en halv citron
spiskummin
salt
svartpeppar
0.5 dl olivolja
2 avokado

Gör så här
Mixa kikärtor, vitlök, citronsaft och kryddor till en jämn smet. Tillsätt olivoljan och fortsätt mixa. Mosa i de två avokadosarna. Mixa till en jämn smet.

SÅ GOTT! Bör funka till det mesta; till grill, på smörgås, med sked...

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt mumsigt ut. Jag brukar alltid köra med att lägga i kärnan för att det inte ska bli brunt, det brukar funka bra. Har även hört att lite citron i ska hålla den grön och fräsch. En rapport på resultatet väntar jag nu med spänning på. Ska mejla dig imorgon har big news att dela med mig av. Pöss pöss
    /m

    SvaraRadera
  2. Vilket genialisk kombo! Måste testas. Jag har oxå hört att både citron & kärnan ska hjälpa mot äckelfärgad avokado.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails